Dorine Pruijs van der Hoeven begeleidt de jongeren van het Arte College bij het maken van landschappelijke kunstwerken . De organisatie is benieuwd of bloemen op de voorgrond komen of naar de achtergrond verdwijnen. Spelen bloemen wel een belangrijke rol in het leven van een puber, die vooral zelf in bloei komt?
ARTE COLLEGE – MIDDELBARE SCHOOL
Het Arte College is een middelbare school in Almere voor leerlingen die een bijzondere interesse hebben voor kunst en cultuur en zich daarin willen ontwikkelen. Zij bieden onderwijs aan op de niveaus vwo, havo en vmbo.
Landschappen en bloemen door de ogen van pubers.
Makers FPW-expo: Van twee groepen is werk te zien: een eerste- en eindexamenklas Havo/VWO.
De eerste klas verwerkt bloemen in het thema ‘hoe klinkt een landschap’. In het landschap is een sfeer ontstaan vanuit de muziek, of later gekoppeld aan een persoonlijk muziekstuk.
Twee leerlingen uit de eindexamenklas doen mee aan de Flower Power Walk-expo met hun MasterPiece, een kenmerkend onderdeel van het Arte College.



‘Voor dit schilderij heb ik het thema ‘escapisme’, de kunst van ontsnappen verbeeld. Dit werk is zo ontstaan omdat natuur voor mijn een vorm van ontsnapping is. Ik heb ervoor gekozen om met diepte (lagen) te werken en vormen te gebruiken waarin mensen zelf kunnen kijken wat ze er in zien! Hierbij heb ik de bloemen en bladeren erop geborduurd om een extra laag toe te voegen.
Iris Leutscher H5 eindexamen leerling >
‘Mijn eindkunstwerk is gebaseerd op mijn liefde voor fantasie boeken. De bedoeling van het werk is om het thema ‘escapism’, het eindexamen thema van de Arte Masterpiece, over te brengen in het lezen van boeken in de natuur. Ik vind dat boeken je gedachten los laten gaan, waardoor je creativiteit meer gaat stralen.’
Docent Denise: ‘Alle leerlingen op het Arte sluiten in hun examenjaar, met een persoonlijk gekozen discipline (dans, animatie, beeldend, productie, muziek, drama etc. of een mix van disciplines) hun Kunst-Culturele ontwikkeling af. Tijdens dit proces heeft iedere leerling een coach. Uiteindelijk worden alle kunstuitingen gepresenteerd in een groot gezamenlijk, bruisend geheel. Ieder jaar opnieuw in een geheel eigen vorm.’

In het 1ste jaar Beeldend maken de leerlingen onder andere kennis met ‘landschapsschildering’ vanuit een overkoepeld Kunst Cultuur thema. Hoe creëer/bouw ik een persoonlijk landschap op vanuit allerlei mogelijke schilderkunstige technieken. Dit jaar stond vooral de sfeer van het landschap, gekoppeld aan de muziek, centraal.Dorine is heel trots op haar leerlingen! De eerste jaars hebben in echt korte tijd gevoeld wat schilderen kan betekenen, voor veel leerlingen was het de eerste echte kennismaking met verf/kwast/penseel en paletmes. Er was heel veel goed werk om uit te kiezen wat de keuze echt moeilijk maakte! Dorine is heel blij en vindt het belangrijk dat zowel de eindexamen leerlingen als de startende Arte leerling zich ook zichtbaar kunnen tonen buiten de muren van de school!
